Vi har ca lektionshästar, från B-ponny till stora hästar. De flesta av våra hästar tävlas eller har tävlats av flera av våra duktiga elever i både dressyr och hoppning i lag och indviduellt på externa och interna tävlingar.

Hästarna rids kontinuerligt av oss i personalen för att vidareutbilda och bibehålla hästarnas utbildning.

Alla hästar går lägst LA/MsvC dressyr och hoppar gärna och väl.

TÄVLA?

Bildnamn Joe med elev

VILL DU KUNNA TÄVLA ÄVEN FAST DU INTE HAR EN EGEN HÄST?

På Ekelund finns den möjligheten!

För de elever med ett brinnande intresse och viljan att utvecklas och att få tävla på externa tävlingar finns möjligheten att hyra häst/ponny för detta.
Det krävs dock en hel del kunskap hos eleven och även dess föräldrar för de som är under 18. Vi låter inte "vem som helst" hyra en häst och åka iväg och för de elever som inte har tillräcklig kunskap går det att ordna med chaufför och instruktör på tävlingsplatsen för att få hjälp och lära sig.

Ett av våra mål är även att ha "ridskole-lag" i allsvenskan - lag med skolhästar & elever.

Är DU intresserad av att tävla eller bara veta lite mer om vad det handlar om - kontakta oss så berättar vi mer.

RIDSKOLEMÄSTERSKAP

Ebba O, Amanda L, Mr Magic, Elin P & My B 2017

Ridskolemästerskapet är en tävling för lektionsryttare på lektionshästar/ponnyer som arrangeras varje år (höst). Varje ridskola annordnar själva en uttagings tävling allternativt väljer ut en hästryttare & en ponnyryttare som sedan tävlar i Distriktsfinalen - de som vinner ifrån varje distrikt möts sedan i en SM-final.

Ridskolan har haft flera placerade/vinnande ryttare i Distrikts-SM finalen de senaste åren!

Tävlingen avgörs i 3 moment:

Teori
Dressyr